۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

شرحی بر کتاب مکاشفه


نوشته شده توسط: نداعطایی


نویسنده کتاب مکاشفه یوحنا، شاگرد عیسی مسیح است. این کتاب در سال 96 میلادی، با الهام خداوند نوشته شده است. یوحنای رسول این مکاشفات را در جزیره پطیموس، واقع در دریای اژه از خدا دریافت کرد. این جزیره به طول 13 و عرض 6 کیلومتر در حدود نود کیلومتری جنوب غربی آثار شهر افسس قرار دارد.
 جزیره پطیموس متعلق به کشور یونان است که از تپه هایی با سنگ های آتشفشانی تشکیل شده است و عاری از هر نوع درخت می باشد . در قدیم رومی ها زندانیان تبعیدی را در این جزیره وادار به استخراج سنگ از معدن می کردند.
بنا به روایات، یوحنا در سال95 میلادی در دوران امپراطوری و ستم ورزیِ" دومیتیان" به این جزیره تبعید شد ودر سال 96 آزاد شده و به افسس باز گشت. او این رویاها را در جزیره مشاهده کرده بود و بعد از رهائی آنها را نوشت.  
ازدریافت کنندگان این نامه همه ایمانداران در سراسر جهان و هفت کلیسای آسیای صغیر بودند که تحت آزار امپراطور روم قرار داشتند. زمانی که چهل هزار مسیحی به دستور "دومیتیان" کشته شدند خدا طلوع صبحی درخشان را به یوحنا نوید داد. یوحنایی که شاهد عینی برتجسم مسیح بود،رویایی از مسیح جلال یافته دارد و خدا نیز برای او آشکار می کند که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و در این رویا پیروزی نهایی خدا بر شیطان را برای او مکشوف می کند.
وقایع اصلی کتاب مکاشفه، مبارزه بره با شیطان و پیروزی نهائی مسیح بر تمام قوای شیطان و هدف از نوشتن آن مکاشفه کامل هویت مسیح و هشدار و امید دادن به ایمانداران می باشد.
 آیه های کلیدی مکاشفه عبارتند از( 1: 3 )  که می گوید: خوشا به حال کسی که این پیشگویی ها را برای دیگران بخواند وخوش بحال آنان که گوش فرا دهند، زیرا زمان وقوع این رویدادها چندان دور نیست."
وهمچنین در( 3: 20-21 ) نیز می خوانیم "اینک ایستاده و بر در می کوبم اگر کسی مرا بشنود و در را باز کند نزد او خواهم آمد و با وی شام خواهم خورد و او نیز با من . هر که غالب آید این را به وی خواهم داد که بر تخت من با من بنشیند ، چنانکه من غلبه یافتم و با پدر خود بر تخت او نشستم."
البته قسمت اول این آیه، امروزه در کلیساها به اشتباه آموزش داده می شود، اين آيه اصلا اشاره ای به بشارت يا فراخوان مسيح به بی ايمانان ندارد و مخاطب آن کلیسای لائودکیه است که در اوج اشتباهات خود عیسی را از کلیسا بیرون انداخته اند و مسیح برای ورود در می زند اما در بیشترتعالیم کلیسا این آیه را اشتباه باز می کنند.
در عهدجدید می خوانیم هنگامیکه عیسی ، خدمات خود را شروع کرد، به شهر ناصره آمد که در آن بزرگ شده بود و به کنیسه رفت، برخاست تا قسمتی از کلام خدا را برای جماعت بخواند (لوقا4: 16) او طومار اشعیای نبی را خواند که این طور نوشته شده است:" روح خداوند بر من است! خداوند مرا برگزیده تا مژده رحمت او را به بینوایان برسانم، او مرا فرستاده است تا رنجدیدگان را تسلی بخشم و رهایی را به اسیران وبینایی را به نابینایان اعلام نمایم و مظلومان را آزاد سازم."( اشعیا61: 1-2)
سبكها و ادبيات گوناگونی در نگارش كتاب مقدس وجود دارد و فقط يك كتاب است كه نوع نگارش آن، به مانند كتاب مكاشفه است و آن كتاب دانيال می باشد. سبك نگارش كتاب مكاشفه سبك آپوكاليپسی است يعنی سبكي كه در آن از رموز استفاده ميشود . حقايق درآن آشكار نيست و سعی به صحبت با زبان اشاره دارد.
 سمبلهای موجود دراین كتاب : وحش زمين: مذهب وامپراطوری روم- وحش دريا: قدرت نظامی امپراطور- اژدها: شيطان- زن در باب ١٢: قوم خدا- شاخ: قدرت و تاج و پادشاهي- اسب سفيد: غلبه- اسب قرمز: جنگ - اسب سياه: مرگ - اسب زرد: قحطي - چشم: نظارت - عدد7: كامليت - عدد12: قوم خدا - شیر: قدرت مسيح - بره: قربانی بودن مسيح - بخور: دعای مقدسين- ٤ گوشه جهان: همه جهان هستی- 144 هزار: تمام قوم خدا يا اسراييل جديد- كرنا: هشدار- سدوم و مصر: مظهر شرارت و طمع- شمعدان 7 شاخه: حضور خدا- زيتون: كليسايی كه تا پای مرگ وفادار است و ....
افرادی مهمی که در کتاب مکاشفه وجود دارند، یوحنا و عیسی هستند و محل های مهم نامبرده شده دراین کتاب، جزیره پطیموس، هفت کلیسا و اورشلیم تازه می باشند.
در نامه به کلیساها، مسایلی که به آن پرداخته شده این موارد می باشند: گناه بشریت، آمرزش گناهان به واسطه مسیح، آزادی از چنگال گناه وگذشته، حال و آینده اسرائیل است. (مکاشفه3: 22)
و پیغامی که برای کلیساها دارد (4: 1) : پرستش خدا در آسمان، شکسته شدن هفت مهر، به صدا در آمدن هفت شیپور، دیدن جنگ بزرگ، جاری شدن هفته بلا، بدست آوردن پیروزی نهایی، واینکه همه چیز تازه می شود.
موضوعات مهمی که در مکاشفه به آنها اشاره می شود:"1- حاکمیت خدا: او از هر قدرتی در جهان برتر است و با هیچ رهبریا حکومتی قابل مقایسه نیست. او همه امور را در کنترل خود دارد تا ایماندار را در رابطه ای پر محبت با خود پیوند بزند.ممکن است که گاهی قدرت شیطان بیشتر به نظر بیاید ولی خداوند قادر مطلق است و کنترل همه امور را در دست دارد و همیشه محافظ خانواده واقعی خود می باشد.
2- بازگشت مسیح: به این موضوع توجه کنیم که مسیح بعنوان بره و نماد قربانی کامل، برای گناهان ما بود، اما او عادل و فاتح بر می گردد و شیطان را شکست داده و تمام کسانی که او را رد کرده اند، بازخواست کرده و وفادارانش را وارد زندگی جاوید خواهد نمود.اطمینان به بازگشت مسیح، به مسیحیانی که در رنج هستند، قدرتِ تحمل می دهد.  3- خلق وفادار خدا: هدف یوحنا از نوشتن این مطالب، تشویق کلیسا به مقاومت در برابر فشارهای امپراطورِوقت و یادآور این موضوع است که فقط به مسیح وفادار باشند. این کتاب مشخص می کند چه کسانی وفادار هستند و تا زمان برگشت مسیح چه باید بکنند و آنانی که در برابر دنیا و وسوسه های آن در قدرت نام مسیح مقاومت می کنند، پیروزی حتمی دارند.4- داوری: اشاره به خشم خدا بر گناهان دارد که روزی شیطان با تمام نماینده هایش مغلوب خواهد شد، مذاهب دروغین از بین می روند و خدا با دادن زندگی ابدی به ایمانداران وفادار، به آنان پاداش داده و کسانیکه خدا را انکار نمودند را به مجازات ابدی گرفتار می کند و داوری خدا به همه ناملایمات خاتمه خواهد داد.5- امید: روزی خدا، آسمان و زمینی تازه بوجود خواهد آورد و ایماندارانِ راستین تا ابد با او در صلح و امنیت کامل زندگی خواهند کرد.مردگان زنده شده و این امیدی برای ایمانداران خواهد بود.
در مورد تفسیر کتاب مکاشفه بین مفسرین بحث های زیادی شده است زیرا در این کتاب با استفاده از نشانه ها، تشبیهات، کنایه ها و استعاره هایی که در آن زمان برای مردم خاور میانه مفهموم خاصی  داشت، نوشته شده است. اصل مهمی که به فهم این کتاب کمک خواهد کرد این است که معانی، اشاره ها ، کنایه ها و تشبیهات این کتاب را در متن کتاب مقدس جستجو کنیم و به منابع دیگری که با کلام مغایرت دارند مراجعه نکنیم . بعنوان مثال برای درک اصطلاح" بره ذبح شده" (در مکاشفه 5: 6) به موضوع قربانی در تورات و مخصوصا انجیل یوحنا ( 1: 29 )مراجعه کنیم.


اعداد در کتاب مکاشفه دارای معانی خاص می باشند اگر به عدد هفت توجه کنیم : هفت نامه به کلیسا، هفت شیپور، هفت پیاله ، هفت چراغدان، هفت فرشته ، هفت ستاره و هفت رعد، می بینیم. در عهد عتیق تشکیلات لاویان هم بر اساس عدد هفت بنا شده بود :هفت کاهن، هفت شیپور،هفت بار دور اریحا گشتند و در روز هفتم، هفت مرتبه شیپور نواختند،" نعمان ارامی" هفت مرتبه در رود اردن غسل کرد، رنگین کمان که نشانه عهد خدا با تمام موجودات در عهدعتیق بود از هفت رنگ تشکیل شده است و کتاب مقدس با هفت روزخلقت آغاز می شود و با کتاب مکاشفه که مملو از عدد هفت است به پایان می رسد.
درمکاشفه هفت مرتبه از کلمه خوشا بحال استفاده شده است: " خوشابحال کسیکه این کتاب را بخواند(1: 3)، خوشابحال مردگانی که در خداوند می میرند(14: 13) خوشابحال کسیکه بیدار است( 16: 15)خوشابحال آنانی که به جشن عروسی بره دعوت شده اند(19: 9)، خوشابحال و مقدس است کسیکه از قیامت اول نصیبی دارد(20: 6)، خوشابحال کسی که به نبوت، این کتاب را نگاه دارد(22: 7)، خوشا بحال آنانی که رختهای خود را می شویند.(22: 14)."
کلمات ویژه ای که در کتاب مکاشفه بکار رفته است:  "فرشته" تقریبا در تمام بابهای کتاب مکاشفه دیده می شود. در این کتاب تمام وقایع با دخالت فرشتگان پیش می رود. "بره" لقب مسیح است.  اسامی کلیساها  با نامهای" زن، عروس، مقدسین، شهر مقدس، اورشلیمِ جدید" بکار رفته است . " اژدها" لقب شیطان است. قدرت هایی که به شیطان نسبت داده می شود" وحش(جانور وحشی)، نبی کاذب(بره نما)، فاحشه بزرگ (بابل)" است .
رنگها درکتاب مکاشفه دارای معانی خاصی هستند: "سفید" نشانه پاکی، نیکی،شادی و پیروزی حدود صدو نود بار- "قرمز یا سرخ" نشانه خونریزی و جنگ سه بار- " ارغوانی" جاه و جلال ، تجمل و پادشاهی سه بار- " سبز زمردین" اشاره به پرثمربودن، آسایش و نیروبخش بودن دوبار-" سیاه" نشانه بلا، پریشانی و مرگ  دوبار تکرار شده است.
مطالعه این کتاب ضروری است که با هدایت روح القدس، بدون شک برکات فوق العاده خواهید یافت.به یاد داشته باشید که عیسی، مسیحِ خداوند در مکاشفه22: 20 می گوید:" من بزودی می آیم."




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر