۱۳۹۴ بهمن ۲۸, چهارشنبه

آیا مسیح در اولین معجزه خود مشروب الکلی درست کرد؟




نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

عیسی و شاگردانش به عروسی دعوت شدند. هنگام جشن، شراب تمام شد. مادر عیسی با نگرانی نزد او آمد و گفت:"شراب شان تمام شده است". عیسی فرمود:"از من چه می خواهی؟ هنوز زمان آن نیست که معجزه ای انجام دهم".
با این حال، مادر عیسی به خدمتکاران گفت:"هر دستوری به شما می دهد، اطاعت کنید". در آن جا شش خمره سنگی بود که گنجایش هر کدام حدود 100 لیتر بود. عیسی به خدمتکاران فرمود:"این خمره ها را پر از آب کنید". وقتی خمره ها پر از آب شد، مسیح فرمود:"حالا کمی از آن را بردارید و نزد مسئول مجلس ببرید". وقتی مسئول مجلس آن آب را که شراب شده بود چشید، داماد را صدا زد و گفت:" چه شراب خوبی! معمولا در جشن ها، اول با شراب خوب از مهمان ها پذیرایی می کنند و بعد که همه سرشان گرم شد، شراب ارزان تر را می آورند. ولی شما شراب خوبی را برای آخر نگه داشته اید". او نمی دانست که شراب از کجا آمده است، ولی خدمتکاران می دانستند (یوحنا فصل دوم آیات اول تا دوازدهم).
یوحنا در مورد مریم (مادر عیسی) دو بار در انجیل یوحنا مطلب می نویسد:"او یک چهره مشخص در عروسی قانا است و در زمان مصلوب شدن عیسی، در نزدیک صلیب حضور داشت. نقش او در عروسی نشان می دهد که او یک مسئولیت مهم در جشن داشته است. طبق روایت های مشرق زمین، در دوران باستان جشن های عروسی اغلب چند روز طول می کشید.
این حقیقت که مریم، عیسی را در مورد کمبود شراب مطلع کرد، بیانگر آگاهی او از قدرت مسیح در غلبه بر این وضعیت و موقعیت نامناسب است. نبود شراب، برای داماد شرمندگی به همراه داشت. تردیدی نیست که در گذشته، مسیح برای خانواده اش معجزاتی کرده است که فقط اهل خانواده از آن مطلع بوده اند.
مسیح به مادرش گفت:"هنوز زمان آن نیست که معجزه ای انجام دهم". شاید مسیح نمی خواست که جلالش فورا آشکار شود. به هر حال مریم اطمینان کامل داشت که عیسی احتیاج را برآورده می کند. کسانی که به عیسی ایمان دارند، گاه در شرایطی قرار می گیرند که قادر به درکش نیستند، در این قبیل موارد باید اعتماد خود را به عیسی حفظ کنند و بدانند که او به بهترین طریق عمل خواهد کرد.
مریم می دانست که عیسی نه فقط پسر او نیست، بلکه بالاتر از آن، او پسر خداست. مریم به خدمتکاران گفت:"هر دستوری به شما می دهد، اطاعت کنید". ما باید مانند مریم مطیع باشیم و اجازه دهیم تا مشکلات را هر طور که او صلاح می داند، برطرف کند. وقتی مشکل مان را به حضور مسیح می بریم، باید در نظر داشته باشیم که شاید او طریق کاملا متفاوتی برای حل مشکل مان داشته باشد.
شرابی که عیسی درست کرد، بهترین نوع شراب بود. زندگی با مسیح هم بهتر از آن نوع زندگی ای است که خودمان داریم. چرا قبل از رسیدن به بن بست، مشکل را به خدا واگذار نکنیم؟ چرا بهترین ها را برای آخر نگه داریم؟
شراب که بعدها توسط عیسی به عنوان مظهری از خون خود نامیده می شود که تنها از طریق آن، تقدس روحانی امکان پذیر می شود (متی فصل 26 آیات بیست و هفتم و بیست و هشتم).
برخی از مخالفان ادعا می کنند که مسیح، شراب الکلی را عرضه نمود و مهمانان پس از خوردن آن مست شدند. در پاسخ باید گفت:
یک. در گزارش یوحنا، به مستی مهمانان اشاره ای نشده است.
دو. در قرن اول میلادی غیر مسیحیان، مسیح را به عنوان یک معلم اخلاق گرا می شناختند.
سه. در آن دوران، در اسرائیل افراط در شرابخواری و مستی جرم و گناه محسوب می گردید. اگر مسیح شراب الکلی عرضه می کرد و مهمانان مست می شدند، قطعا خدمتکاران این موضوع را با رهبران مذهبی دهکده "قانا" درمیان می گذاشتند.
چهار. اگرچه رهبران مذهبی یهود مخالف مسیح بودند، اما هرگز مسیح را به اتهام مست کردن مردم متهم نکردند. مسیح از رهبران مذهبی یهود سئوال کرد:"کدامیک از شما می تواند حتی یک گناه به من نسبت دهد؟" (یوحنا فصل 8 آیه 46).
پنج. در عهد جدید تعلیم داده شده که "از مستی بپرهیزید، زیرا مستی انسان را به راه های زشت می کشاند. در عوض از روح خدا پر شوید" (افسسیان فصل 5 آیه 18).
شش. مسیح خداوند است. او هرگز انسان را به گناه هدایت نمی کند.
هفت. کلمه یونانی که در کتاب مقدس برای شراب به کار رفته، همان کلمه ای است که امروزه به شراب اطلاق می شود. در آن روزگار شراب هم تخمیر می شد، اما نه تا آن درجه ای که امروزه تخمیر می شود. امروزه یهودیان شراب کاشر را مصرف می کنند که طبق سنت یهود (مانند دوران مسیح) تهیه شده است.
مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" (مهران پورپشنگ) در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر