۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

تهدید و اخراج یک فعال و نوکیش مسیحی افغان از ایران


نوکیش مسیحی ایلیا عرب در ساعت ۱۰ ساعت صبحِ روز سه شنبه ۲۵ فروردین ۹۴ توسط بازجویان وزارت اطلاعات در بخش امنیت سیاسی امور اتباع خارجه در شهرستان کرج مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفت. این نوکیش مسیحی که از اتباع کشور افغانستان می باشد از پاسخ دادن به سوالاتی که جنبه تفتیش عقاید داشت خودداری نمود، که با برخورد خشن توهین آمیز و تهدید مواجه گردید
بنا به گزارشی از  خبرگزاری صدای مسیحیان ایران(vocir)  یکی از فعالان و خادمین کلیسای کرج بنام محمد رفیق محمدی ملقب به ایلیا عرب اهل افغانستان از طرف عوامل وزارت اطلاعات تحت فشار بوده و همچنین از طرف مامورین حکومتی طی یک بازجویی دو ساعته مورد تهدید قرار گرفته، و از کشور ایران اخراج گردید.
بازجو این نوکیش مسیحی را ، تحت فشار قرار داده که او می بایست از اعتقادات و ایمان خویش به عیسی مسیح فاصله بگیرد که با مخالفت نامبرده مواجه گردید. بازجو وقتی متوجه گردید که قادر به پیش بردن اهداف غیر انسانی خویش نیست به توهین کردن و تهدید نوکیش مسیحی و خانواده اش پرداخت.
بازجو مربوطه گفت که قادر به اخراج کردن خانواده ی وی از ایران بوده(بعلت تبعه افغان بودن ایشان در ایران) و از این طریق برای تهدید و فشار نوکیش مسیحی استفاده نمود.
بازجو در نهایت، نوکیش مسیحی ایلیا عرب را در یک دو راهی قرار داده که اول اینکه می بایست داوطلبانه و بدون هیچ سر و صدایی از کشور ایران خارج بشود و دومین تهدید ایشان به پنج سال حبس و در نهایت اخراج وی و خانواده پدرشان از ایران بود.
طبق شرایط بوجود آمده از نامبرده تعهد گرفته شد که ظرف مدت یک ماه آن هم بعلت بیماری همسرش نسیم خاکی شهروند ایران که در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ مورد عمل جراحی قرار گرفته بود ایشان کشور ایران را برای همیشه ترک کند.
در طی بازجویی طبق پرونده ها و عواملی که بر نوکیش مسیحی رویت گردید نامبرده متوجه شد که علت بی هویت ماندن دخترشان (اعم از نداشتن شناسنامه و حتی کارت امور اتباع) در ایران مسیحی بودن ایشان است.
ایلیا عرب نوکیش مسیحی به علت شرایط موجود و تهدیدهایی که از کشور خویش داشت قادر به رفتن به کشور افغانستان نبود و مجبور گردید که به صورت غیر قانونی به همراه دختر دو ساله اش در بدترین شرایط موجود در طی پنج روز آوارگی کشور ایران را برای همیشه ترک کند.
لازم به ذکر میباشد خانم نسیم خاکی همسر نوکیش مسیحی ایلیا عرب خواهر امین خاکی یکی از فعالین مسیحی کلیسای کرج میباشد که در ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در حوالی شهر شوش ، پس از بازداشت طولانی در ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر اهواز و همچنین ضرب و شتم شدید که آثار آن در بدن وی مشهود بوده در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ به زندان کارون اهواز منتقل شده بود،این خادم کلیسا بالاخره پس از حدود ۱۰ ماه حبس روز ۱۳ دی ماه سالگذشته با قید وثیقه از زندان آزاد شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر