۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

ادونت در سوئد




نوشته شده توسط : ندا عطایی

ادونت یک کلمه لاتین (adventus) است و به معنای آمدن و ورود می باشد. . ادونت یکی از سنت های مسیحیت است و برای مسیحیان اهمیت بسزایی دارد و از چهار یکشنبه قبل از تولد مسیح شروع می شود . در واقع مدت زمانیست برای رسیدن به کریسمس و زمان تولد عیسی مسیح. 

موضوع اصلی ادونت حول و حوش آمدن ثانویه مسیح و آماده بودن ماست و اینکه به یاد بیاوریم ، خداوند برای داوری به این جهان باز خواهد گشت و البته بزرگداشت آمدن نخستین مسیح است که 2000 سال پیش در شهر بیت لحم چشم به جهان گشود.

در سوئد این روزها با مراسم خاصی برگزار می شود . آنها از شاخه های درخت کاج حلقه هایی برای درب منازل یا زیر شمع درست می کنند و این رسمی است که از کلیسای پروتستان آلمان شروع شده است . سوئدیها از 4 یکشنبه قبل از 25 دسامبر این جشن را شروع می کنند ، حتی کسانیکه در طول سال به کلیسا نمی رفتند با آمدن ادونت بیشتر به کلیسا میروند.سوئدیها برای این روزها دو سرود ستایش به نام های (Hosianna) و (Bereden väg för herran) دارند که بیشتر به صورت گروهی خوانده می شود. 
از نشانه های ادونت وجود چهار شمع است که هر شمع در یک ، یکشنبه روشن می شود و یکشنبه بعدی شمع دوم و .... تا آخرین یکشنبه شمع آخر و به این ترتیب تولد مسیح را جشن می گیرند.

در قدیم هر یکشنبه هفت شمع روشن می کردند به منظور هفت روز هفته و در یکشنبه آخر 28 شمع را داخل کاجی که برای کریسمس تزیین می کردند قرار می دادند ، ولی اکنون از جاشمعی های چهارتایی استفاده می شود . هر شمع برای هر یکشنبه . امسال اولین یکشنبه 30 نوامبر بود و اولین شمع روشن شد.

یکی دیگر از نشانه های ادونت ، ستاره های چراغ داری است که پشت پنجره همه خانه ها و آپارتمانها به چشم می خورد و در واقع این سنبل همان ستاره ای است که در زمان تولد مسیح در آسمان بالای مکانی که مسیح متولد شد ، پدیدار گشت  واین همان ستاره ای است که نوید آمدن مسیح را داد. که باز این سنت از آلمان وارد سوئد شده است و از سال 1900 سوئدیها آنرا انجام می دهند .

مراسمی که همزمان در این روزها در سوئد جشن گرفته می شود و ربطی به کریسمس ندارد ، مراسمی است به نام "لوسیا" که فقط جنبه سنتی دارد نه مسیحی. 
لوسیا خانم مسیحی ایتالیایی بوده ، که به دیگران بسیار کمک می کرده است ولی به طرز خیلی وحشتناکی کشته می شود ولی بعد از مرگش مثل یک افسانه و نوری در جهان باقی می ماند. در این مراسم دخترهای جوان لباس های سفید بلند می پوشند و تاجی از شمع بر سر میگذارند و ترانه لوسیا را برای گرامیداشت او می خوانند وشیرینی مخصوصی برای این روز درست می کنند که نوعی کلوچه زعفرانی می باشد.

شیرینی معروف و سنتی سوئد در روزهای ادونت ، (peppar kaka )(پپرکاکه) گفته می شود که یک شیرینی دارچینی است و معمولا به شکل قلب آنرا درست می کنند و سوئدیها آنرانوعی نماد عشق می دانند . این شیرینی بسیار قدیمی بوده و در گذشته ادویه های ساخت آنرا از داروخانه ها تهیه می کردند.
اینها گوشه هایی از سنتهای سوئد است برای به پیشواز رفتن کریسمس و تولد عیسی مسیح.

به امید اینکه همه ، مخصوصا ایمانداران به مسیح سال میلادی خوبی را شروع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر