۱۳۹۳ مرداد ۹, پنجشنبه

دولت روحانی نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را رد کرد


در واکنش به گزارش اخیر وزارت امورخارجه امریکا درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی این گزارش را رد کرد و گفت که فاقد اعتبار است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مرضیه افخم امروز گفت: گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد آزادی های دینی در جهان از جمله ایران، «ابزاری و تنها با هدف اعمال فشار به سایر کشورها» تهیه و منتشر می‌شود.
این مقام جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که در قانون اساسی این کشور احترام به همه ادیان الهی و آزادی برگزاری مراسم و مناسک آنها به صراحت قید شده و ایران همواره از این آزادی های مصرح در قوانین دفاع کرده است.
این درحالی است که بر اساس گزارش سالانه دولت آمریکا برای سال ٢٠١۳، موارد نقض آزادی‌ اقلیت‌های مذهبی در ایران به ویژه گرو‌ه‌های مذهبی غیرشیعه از جمله مسیحیان و بهائیان، افزایش یافته است.


در اين گزارش که روز سه شنبه منتشر شد ايران بار ديگر در کنار کشورهايی چون عربستان سعودی، چين و کره شمالی در فهرست کشورهايی قرار گرفته است که از نظر وضعيت آزادی مذاهب، در مورد آن ها  جای «نگرانی ويژه» وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا، درمورد ایران بار دیگر بر تشدید محدودیت‌ها در عرصه‌های گوناگون و از جمله درباره اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و بهاییان تاکید کرده است.
آقای کری از جمله به وضعیت شهروند ایرانی–آمریکایی، کشیش سعید عابدینی، فعال مسیحی تبشیری، اشاره کرد که همچنان در زندان است.
سازمان های بین المللی بارها از جمهوری اسلامی ایران برای نقض حقوق اقلیت های دینی انتقاد کرده اند.
سازمان بين‌المللی «درهای باز» در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۱۳ اعلام می‌کند که فشار بر مسيحيان در سراسر جهان در اين سال افزايش يافته است. در اين ميان ايران از نظر آزار و اذيت مسيحيان در ميان ده کشور اول است.

از انقلاب تاکنون چند رهبر کليسا در ايران کشته شده‌اند و صدها مسيحی نيز تحت بازجويی بوده و زندانی شده‌اند. چاپ کتاب مقدس به زبان فارسی ممنوع شده و برخی از کليساها تعطيل و از مراسم کليسايی جلوگيری به عمل آمده است.
این گزارش ۴۴ صفحه‌ای به موارد متعدد نقض حقوق اولیه شهروندان ایرانی، از جمله دستگیری‌های خودسرانه، تعداد زیاد زندانیان سیاسی، دستگیری روزنامه‌نگاران، محدودیت آزادی بیان و قلم نیز پرداخته است.


همچنین سازمان‌های حقوق بشری مختلف بارها اعلام کرده‌اند که وضعیت حقوق بشر در ایران حتی پس از به قدرت رسیدن حسن روحانی بهبود نیافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر