۱۳۹۳ تیر ۱۱, چهارشنبه

روح القدس


در کتاب پیدایش به قلم موسی ، خدا برای اولین بار خود را " الوهیم " نامید. یعنی خدای قادر. یا به نام " ادونای " یعنی صاحب و مالک.
هر دو نام خدا در اینجا ، جمع هستند نه مفرد. در واقع باور اینکه بیشتر از یک خدا و خالق وجود داشته باشد، تقریبا خیلی مسخره کننده است! اما اینکه بدانیم خدا در ذات خود در خلقت تنها نبود، باید این سوال را در ما ایجاد کند که چه کسانی با او در خلقت بوده اند. در همان خطوط اولیه نوشتۀ موسی می خوانیم که:" و زمین تهی و بائر بود و تاریکی بر روی لجّه و روح خدا سطح آبها را فرا گرفت." ( پیدایش 1: 2). حتی دشمنان مسیح نتوانستند او را دروغگو خطاب کنند، چه رسد به محققین و روشنفکران مترقی دنیای امروز! عیسای مسیح رو به رهبران یهود کرده و میگوید:" آمین آمین به شما می گویم که بیش از آنکه ابراهیم پیدا شود من هستم." ( یوحنا 8: 58). پس اگر روح خدا در ابتدا بوده و مسیح سی و چند ساله می فرماید قبل از تولد ابراهیم بوده ، آن عبارت الوهیم یا ادونای میتواند معنا دهد اگر جمع بکار رفته است. یعنی خدای خالق. عیسای مسیح. روح القدس. سه خدا در یک شخصیت. یک خدا در سه شخصیت. خدای پدر، خدای پسر ، خدای روح القدس. آنچه که قصد داریم بیان کنیم این است که شخصیت واقعی روح القدس برای شما روشن شود. او وجدان نیست! او یک انرژی مثبت در هوا نیست! او شبه نیست! او فرشته هم نیست! او خود خدا است. اما خدا نیست.

این مبحث بسیار عمیق می باشد. و بررسی تمام این گفتگو در این نوشته کوتاه هرگز نمی گنجد. امید است که شما پس از درک و هضم این گفته ها ، تشویق شوید که در خصوص این شخصیت خدا بیشتر و بیشتر در کتابمقدس تحقیق کنید.

اینجا قصد داریم تا با بیان دو آیه از نوشتۀ اشعیاء نبی حقیقت این سه شخصیت خدا را که در کتابمقدس به آن اشاره شده و آن را تایید نموده را به شما نشان دهیم.

اشعیاء نبی تقریبا 700 سال قبل از تولد مسیح در کتاب خود می نویسد:

اشعیاء نبی 11: 1- 2 اشعیاء نبی 61: 1-2

شما به وضوح در دو ایۀ اول ، خدا، روح او و مسیح( شاخه) را می بینید.

در دو آیۀ دوم ، خدا ، روح او و خدمتگزاری را می بینید که مسح می شود تا مسکینان را بشارت دهد ( مسیح ).

روح القدس به نام های متفاوت در کتابمقدس به ما معرفی شده است. درک معنای سادۀ او همان: روح پاک خدا می باشد.نه مسیح و نه مسیحیت بر خلاف باور دیگر ادیان دروغین دنیای امروز به سه خدا معتقد نبوده و نیست.
بلکه به یک خدا و یک واحد. یوحنا 10: 29-30 یوحنا 17: 10 و 21

در این نوشته، تمرکز ما بر شخصیت سوم تثلیث ، یعنی روح القدس است. درک و برداشت درست از معنا وهدف روح القدس بدون شک برای یک ایماندار مسیحی فوق العاده حائز اهمیت است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر