۱۳۹۴ آذر ۲۲, یکشنبه

ادونت و شروع جشن های کریسمس در سوئد




گردآوری توسط : ندا عطایی

ادونت یک کلمه لاتین (adventus) است و به معنای آمدن و ورود می باشد. . ادونت یکی از سنت های مسیحیت است و برای مسیحیان اهمیت بسزایی دارد و از چهار یکشنبه قبل از تولد مسیح شروع می شود . در واقع مدت زمان انتظار برای رسیدن به کریسمس و زمان تولد عیسی مسیح می باشد. 

موضوع اصلی ادونت  برای آماده بودن و بیشتر در حول و حوش آمدن ثانویه مسیح است که به یاد داشته باشیم  خداوند برای داوری به این جهان باز خواهد گشت وصد البته این مراسم برای بزرگداشت آمدن نخستین مسیح است که 2000 سال پیش در شهر بیت لحم چشم به جهان گشود. امروزه این رسم خارج از محدوده مسیحیت نیز رفته و خیلی از افراد دیگر هم این روزها را تا رسیدن به کریسمس جشن می گیرند.

در سوئد این روزها با مراسم خاصی برگزار می شود . آنها از شاخه های درخت کاج حلقه هایی برای درب منازل یا زیر شمع درست می کنند. در واقع این رسمی است که از کلیسای پروتستان آلمان شروع شده است . سوئدیها از 4 یکشنبه قبل از 25 دسامبر این جشن را شروع می کنند ، حتی کسانیکه در طول سال اهل به کلیسا رفتن، نمی باشند با آمدن ادونت بیشتر به کلیسا میروند.سوئدیها برای این ایام دو سرود ستایش به نام های (Hosianna) و (Bereden väg för herran) دارند که بیشتر به صورت گروهی خوانده می شود. 




از نشانه های ادونت وجود چهار شمع است که از چهار هفته پیش از کریسمس هر یکشنبه یکی از آنها روشن می شود. شمعها وستاره های الکتریکی در اشکال متفاوت پشت پنجره ها، شکوه خاصی به خانه های سوئد در تاریکی و سرمای ماه دسامبرمی دهند. این ستاره ها در واقع سنبل همان ستاره ای است که در زمان تولد مسیح در آسمان بالای مکانی عیسی متولد شد ،نوید آمدن مسیح را داد. ستاره های الکتریکی از دستاورد کشور آلمان است که سوئدی ها از سال 1900 در ادونت های خود از آنان استفاده می کنند.



 شمع های معمولی در یکشنبه هر هفته به مناسبت خاصی روشن می شوند:

شمع اول: برای همدردی با کسانی که آواره هستند و خانه ای ندارند؛ با روشن کردن اولین شمع آرزو می کنند 
            که همه دارای سرپناه شوند.
شمع دوم: برای همدردی با فقرا روشن می شود و در این هفته آرزو می کنند که فقر از جهان برکنده شود.
شمع سوم: به یاد کسانی که تنها هستند و از تنهایی خود رنج می برند، با روشن کردن سومین شمع در سومین یکشنبه آرزو می کنند که هیچ انسانی در جهان تنها نباشد.
شمع چهارم: این شمع که آخرین شمع می باشد جهت رسیدن "یول" و تولد عیسی مسیح روشن می شود.




در قدیم هر یکشنبه هفت شمع روشن می کردند به منظور هفت روز هفته و در یکشنبه آخر 28 شمع را داخل کاجی که برای کریسمس تزیین می کردند قرار می دادند ، ولی اکنون از جاشمعی های چهارتایی استفاده می شود امسال اولین یکشنبه 29 نوامبر بود و اولین شمع روشن شد.



مراسمی که همزمان در این روزها در سوئد جشن گرفته می شود که ربطی به کریسمس ندارد و تنها از جنبه سنتی  مورد توجه سوئدیها می باشد؛ مراسم "لوسیا" است،  که سیزدهم دسامبر هر سال آن را جشن می گیرند. 
لوسیا خانم مسیحی ایتالیایی بوده ، که به دیگران بسیار کمک می کرده  ولی به طرز خیلی وحشتناکی کشته می شود ولی بعد از مرگش مثل یک افسانه و نوری در جهان باقی می ماند. در این مراسم دخترهای جوان لباس های سفید بلند می پوشند و تاجی از شمع بر سر میگذارند و ترانه لوسیا را برای گرامیداشت او می خوانند وشیرینی مخصوصی برای این روز درست می کنند که نوعی کلوچه زعفرانی می باشد.




شیرینی معروف و سنتی سوئد در روزهای ادونت ، (peppar kaka )(پپرکاکه) گفته می شود که یک شیرینی دارچینی است و معمولا به شکل قلب آنرا درست می کنند و سوئدیها آنرانوعی نماد عشق می دانند . این شیرینی بسیار قدیمی بوده و در گذشته ادویه های ساخت آنرا از داروخانه ها تهیه می کردند.




اینها گوشه هایی از سنتهای سوئد است برای به پیشواز رفتن کریسمس و تولد عیسی مسیح می باشد.


به امید اینکه همه ، مخصوصا ایمانداران به مسیح سال میلادی خوبی را شروع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر