۱۳۹۴ فروردین ۱۶, یکشنبه

مفهوم عید پاک و فلسفه پیدایش آن

نوشته شده توسط:ندا عطایی

 عید پاک برخلاف معنای واژه خود کلمه "پاک"ربطی به پاکی و تمیزی ندارد و در ترجمه فرانسوی عید قیام است . ریشه اش از کلمه عبری (paskha) لاتین "پاسخا" مهمترین عید یهودیان است که در شب عید پاک مصر را ترک کردند و از طریق دریای سرخ به صحرای"سینا" و سپس کشور "غنا" رفتند. با اینکه مراسم عید "پاک" به یهودیان اختصاص داشت اما بعدها با به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح در جمعه صلیب و رستاخیزش سه روز بعد به بزرگترین عید مسیحیان تبدیل گشت.

هفته "فصح" با روز یکشنبه نخل شروع می شود،در آخرین یکشنبه پیش از عید فصح عیسی در حالی پیروزمندانه وارد اورشلیم می شود که شاخه ای از نخل در دست داشت و شاگردان وپیروان او مسیر حرکتش را با شاخه های درختان فرش می کردند، او شام عید "پسح " رابا شاگردان خود می خورد . در همان شب توسط یکی از شاگردان خود به نام یهودا اسخریوطی که روح خود را تسلیم شیطان کرده بود تحویل بزرگان قوم یهود می گردد آنها عیسی  را تحویل پیلاطوس حاکم وقت می دهند و بخاطر کفری که کرده بود خواستار به صلیب کشیدن عیسی می شوند سربازان رومی پس از وارد آوردن اقسام توهین ها و سختی های فراوان بر فراز تپه"جلجتا" ، او را مصلوب کرده که سه روز پس از مرگش قیام می کند .

(لوقا24: 1-7)
روز یکشنبه، صبح خیلی زود،زنها دارو و عطرهایی را که تهیه کرده بودند با خود برداشته به سر قبر رفتند وقتی به آنجا رسیدند، دیدند سنگ بزرگی که جلو دهانه قبر بود به کناری غلطانیده  شده است. پس وارد قبر شدند . اما جسد خداوند در آنجا نبود! ایشان مات و مبهوت ایستاده دراین فکر بودند که چه برسر جسد آمده است . آنگاه دو مرد با لباسهایی درخشان و خیره کننده در مقابل ایشان ظاهر شدند و به آنان گفتند:"چرا در بین مردگان به دنبال شخص زنده می گردید؟ عیسی اینجا نیست ! او زنده شده است ! بیاد آورید سخنانی را که در جلیل به شما گفت که می بایست به دست مردم گناهکارتسلیم شده ، کشته شود وروز سوم برخیزد!



همزمان شدن عید پسح که درآن یهودیان، بره پسح را به شکرانه خروج از مصر قربانی میکردند چون خون قربانی برسر درخانه ها باعث رهایی آنان گردیده بود، با یکی شدن رستاخیز عیسی بی ارتباط نمی تواند باشد ،در واقع صلیب و قیام مسیح نیز خون بره خدا، سبب رهایی و رستگاری قوم جدید خدا شد. مسیحیان نخستین که هنوز در جامعه ای یهودی می زیستند، جشن رستاخیز خداوند را با مراسم عید"پسح" هر سال برگزار می کردند که در سال 325 میلادی و بعد ازاینکه تعداد ایمانداران به عیسی مسیح زیاد شدند، عید پسح از عید قیام جدا شد وبا اتفاقات مسیحی همراه گشت. قیام عیسی ثابت می کند که تمام گفته های او درست بوده است و او به درستی که مسیح موعود است.

 برای ما مسیحیان برخاستن او از مرگ آغازگر خلقت تازه است زیرا خدا در پی آن است که همه آفرینش خود را از نو احیا کند و با نجاتی که با پسر خود فرستاد این امکان را به همه انسانها داد که در این راه با او همراه شوند.عیسی  با  رستاخیزپس از مرگش ، ثابت نمود از نظر قداست، پسر خداست. قیام مسیح از مردگان همه ساله در اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل، با شروع بهار جشن گرفته می شود. ،جشن باشکوهی  که درآغاز بهار و درست زمانی که طول روز و شب برابر می شود و طبیعت رو به گرما می رود برگزار می گردد.یعنی در اولین یکشنبه این یک ماه بعد از دیدن ماه کامل، مراسم عید پاک را به جا می آورند . به همین دلیل است که برخلاف مراسم کریسمس تاریخ برگزاری آن متغیر می باشد و نحوه برگزاری آن نیز در کشورها متفاوت می باشد.


به عنوان مثال در سوئد همه وسایل  اعم از پرده و رو تختی تا گلها و پرهای مخصوص این جشن اکثرا زرد می باشد و از آنجایی که سوئدها برای هر چیزی هفته ها زودتر به پیشواز می روند فروشگاه ها رنگ و روی متفاوتی به خود می گیرند .گل مخصوص این عید که به سوئدی "پسک" نام دارد نرگس می باشد که از چند هفته قبل در گلدان هایی با پرهای رنگی نصب می کنند . 

برگزاری  این مراسم و جشن ها برای این است که ایمانداران به مسیح باور دارند که عیسی همان مسیح موعود است و همان گونه که تمام پیشگویی هایی که در مورد مرگ و رستاخیز خود کرده بود به حقیقت پیوست ، بازگشت او نیز نزدیک است و می توانند چشم انتظار سلطنت او باشند . مرگ و رستاخیز او به همگان ثابت کرد که پادشاه پادشاهان، خداوندمان عیسی مسیح است که سلطنت جهان برازنده اوست و چشم انتظار سلطنتی از او هستیم که عدالت در آن برقرار خواهد بود ما باید با اطمینان بازگشت مسیح را انتظار بکشیم . همیشه گوش به زنگ برگشت او باشیم گرچه دو هزار سال از این سخن عیسی می گذرد اما از صحت آن هنوز کاسته نشده است او باز خواهد گشت و ما باید هشیار باشم وبه وظایفی که خداوند بر ما در این دوره محول کرده درست عمل کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر