۱۳۹۳ دی ۲۶, جمعه

پروتستان وچگونگی پیدایش آن


نوشته شده توسط :ندا عطایی


تاریخ پیدایش باور مسیحیت به 2000 سال پیش بر میگردد و اولین کلیسا ، کلیسای کاتولیک بوده با قوانین سخت که کلیسا و پاپ محور اصلی آن را تشکیل می دادند و بر اثر سخت گیریها گاهی خارج از گفته های کتاب مقدس نیز عمل می کردند.

تا اینکه در سال 1546 میلادی ، از کشور آلمان ، مارتین لوتر حرکتی در اعتراض به قوانین کلیسا انجام داد و در نهضتی جدید ، کلیسای پروتستان پایه گذاری شد و چون در تلاش بود، کلیسا را بر پایه آموزه های کتاب مقدس اصلاح کند ، حرکت او را "نهضت انجیلی" نیز نامیده اند. 

پروتستان یک واژه فرانسوی ومعنای لاتین آن "معترض" است ، و لوتر به جهت اعتراض به عملکرد نادرست متصدیان کلیسای کاتولیک ، برعلیه فروش آمرزش نامه به مردم و خارج کردن کلیساها از زیر نظر کلیسای روم ، حرکتی عظیم در جهان مسیحیت انجام داد.امروزه پروتستانها بر این باورند که لوتر آنها را از اسارت کلیسای روم رهانیده.او تا جایی که امکان داشت تعلیمات انجیل را از تصرفات آنهایی که خود را مظهر تقوی می‌دانستند پاک کرد. گفتنی است لوتر دشمن سرسخت یهودیان بود.
لوتر اعلامیه ای مشتمل بر 95 ماده ارائه داد . برخی از پیشنهادات او برخلاف ایمان کاتولیک ها و غیر قابل قبول بود ولی نکات تازه ای درآن وجود داشت. از قبیل :

ـ نجات‌ فقط‌ از راه‌ ایمان‌ به‌ دست‌ می‌آید.
ـ کتاب‌ مقدس‌ تنها منبع‌ ایمان‌ مسیحی‌ است‌ .
ـ در مراسم عشای ربانی همه ایمانداران می توانند شرکت نمایند.
ـ رهبانیت‌ و نذر کردن‌ برای‌ آن‌ باطل‌ است‌ .
ـ افراد غیر روحانی‌ باید نقش‌ مهم‌تری‌ در مراسم‌ عبادی‌ داشته‌ باشند.
- ازدواج کشیشان پروتستان برخلاف کاتولیک ها بلامانع است.
- پاپ قدرت الهی ندارد.
ـ کلیساهای‌ محلی‌ باید از کلیسای‌ روم‌ مستقل‌ شوند...
ـ اعتراف به گناه نزد پروتستان ها واجب نیست وبرخی‌ از اعمال‌ کاتولیکی‌ مانند اعتراف‌ به‌ گناه دربرابرکشیش مردود است‌ .
ـ باید با کارهای‌ غیر قانونی‌ مانند «بخشش‌ نامه‌ها» و فروش‌ مقام های روحانی‌ برخورد شود.
در مواردی اساسی بین باورهای پروتستان و کاتولیک تفاوت هایی وجود دارد مثل:

- پروتستانها ریاست پاپ بر کلیساها را نمی پذیرند و اعتقادی به پاکی او از گناه ندارند.
- پروتستان ها معتقدند که روح القدس هم از پدر و هم از پسر صادر می شود.
- در رابطه با  کتاب مقدس معتقدند که ایمانداربه کمک روح القدس قادر به تفسیر کتاب مقدس است و برهمین اصل، هر مسیحی می تواند پیام کتاب مقدس را به وجدان شخص خود دریابد.
- از بین آیین های هفت گانه مقدس در کلیسا فقط  تعمید و عشای ربانی را آیین مقدس می دانند. گرچه برخی از اعمال را نیز انجام می دهند. اما یک رسم مقدس به حساب نمی آورند.
دعا برای مردگان که در کلیسای کاتولیک مرسوم است در پروتستانها فاقد ارزش است.
- پروتستان ها به برزخ  اعتقادی ندارند.
- از نظر پروتستان ها مریم زن یکتاپرستی بود که برگزیده خداوند برای نجات انسان شد ولی واسطه برای دعاها نیست.
- پروتستان ها در امور تشکیلات‌ کلیسا دموکراسی‌ را رعایت‌ می‌کنند.
- اساس‌ آموزه ها، نزد پروتستان‌ها کتاب‌ مقدس‌ است‌، نه‌ بیانیه‌های‌ کلیسا، ولی‌ نزد کاتولیک‌ها از بیانیه‌های‌ شوراها و فتواهای روحانیان‌ نیزگرفته می‌شود.


تفاوت های اساسی که بین کلیسای پروتستان و دیگرباورهای مسیحیت است ، عبارتند از: اعتقاد به برزخ و تفسیر کتاب مقدس و عشای ربانی(در این مراسم ، کلیسای کاتولیک ، فقط به ایماندارکاتولیک نان و شراب می دهند) ، تعمید ، چگونگی عمل توبه و در تعداد آیین های مقدس و همچنین دعا برای مردگان که با هم فرق هایی دارند.

تفاوت اساسی پروتستان با دیگر شاخه های مسیحیت  از رابطه مستقیم فرد ایماندار با مسیح سرچشمه می‌گیرد: ۱.) تنها انجیل سرچشمه تعالیم است ۲.) تنها از طریق رحمت مسیح رستگاری حاصل می‌شود ۳.) همه ایمانداران در مقام کشیش هستند.


امروزه کلیسای پروتستان بیشترین ایمانداران به مسیح را دارد.ولی با گذشت از این تفاوت ها و اختلاف نظرها همگی در یک باور مشترک هستند وآن الوهیت عیسی مسیح و خداوندی اوست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر