۱۳۹۳ دی ۱۹, جمعه

چرا پطروس با اشتباهات فراوان کنار عیسی باقی ماند؟

نوشته شده توسط: ندا عطایی


گاهی ممکن است ما در زندگی به نتیجه دلخواه نرسیده باشیم و به نوعی طعم شکست را چشیده باشیم . البته شکست در زندگی یک رویداد نیست بلکه قضاوتی است که ما ازاتفاقات پیش آمده می کنیم.
با یادآوری کارهای پطرس و نحوه برخورد عیسی مسیح با او پی به موفقیت پطروس با تمام اشتباهاتی که داشت می بریم. از بین 12 شاگردی که عیسی داشت ما بیشتر نام پطرس را شنیده ایم و مطالب بسیاری درباره او خوانده ایم .پطرس بسیار عجول بود و اشتباهات بسیاری میکرد اما در نهایت خدمتش را با پیروزی به پایان رسانید.

راز موفقیت پطرس دو چیز بود. اول ، دعا و برکتی که عیسی به او میداد و دوم ، او در موقعیت شکست ، خود را شکست خورده نمی دانست. در (متی 16: 21-23) عیسی به پطرس می گوید :" دور شو از من ای شیطان" هرچند منظور عیسی خود شخص پطروس نبود بلکه روح پلیدی بود که زبان او را به امور انسانی باز کرده بود ، اما پطرس به دلیل ایمان قوی که به عیسی داشت هیچ عکس العملی از خود نشان نداد. در باب 16 انجیل متی چیزی درباره عکس العمل او درج نشده است . زیرا در کلام واکنش های افراد به صراحت ذکر شده است .هنگامیکه عیسی به جوان ثروتمند می گوید ثروت خود را بفروش و بین فقرا تقسیم کن (متی19: 20-22) جوان ناراحت می شود و در کلام نوشته شده :" او ترشرو بشد و برفت." یعنی عکس العمل نشان داد. اما وقتی پطروس کلامی به این شدت شنید متوجه شد که چه اشتباهی کرده است ولی خود را شکست خورده فرض نکردو همچنان از یاران عیسی باقی ماند.

اشتباه دیگری که پطروس باز انجام داد ، هنگامیکه در بالای کوه ظاهر عیسی در مقابل چشمان پطروس همچون خورشید درخشان گردید (متی17: 1-9) بار پطروس از سر شتابزدگی درباره سایبان صحبت می کند . این خصلت انسان است که وقتی فکر میکند مطلب مهمی کشف کرده بدون هیچ تاملی آنرا بازگو نماید. ولی او بازهم بی ربط حرف زده بود ، اما باز هم خود را شکست خورده فرض نکرد.

در واقع فرق بین شکست و خود را شکست خورده دانستن در زندگی در (متی14: 25-32) به خوبی نمایان است . هنگامیکه پطروس سعی میکند یک عمل کاملا قهرمانانه با توجه به ایمان به مسیح انجام دهد. او سعی کرد با قدرتی که از خودعیسی مسیح می گیرد بر آب راه رود اما باز هم در راهی که خود انتخاب کرده بود ثابت قدم نمی ماند و فریاد می زند "خدایا مرا دریاب" و باز هم شکست می خورد.  علارغم ضعفها و کم ایمانیهای پطروس ، عیسی هیچوقت او را طرد نکرد و با توجه به عدم درک درست او از وقایع همیشه فرصتهای جدید و راههای فراوان به او داد.

اشتباه بعدی پطروس که عیسی در (لوقا22: 31) آنرا پیش بینی می کند ، انکار کردن خودش توسط پطروس بود که در (لوقا22: 55) این اتفاق می افتد .زمانیکه پطروس ، عیسی را انکار کرد ، عیسی او را نگاه کرد، پطروس گریان فرار کرد ولی تا ابد نالان نماند عزمش را راسخ نمود ، با قاطعیت پیش رفت تا جاییکه وقتی او را به صلیب می کشیدند گفت :"من شایسته نیستم مثل عیسی مصلوب شوم." او اشتباهات بسیار داشت ولی هیچگاه یک انسان شکست خورده باقی نماند.

عزیزان ! عیسی در اشتباهاتی که انجام می دهیم هیچگاه ما را طرد نمی کند. او خود محبت است تا زمانیکه به خود بیاییم و در راه درست قرار بگیریم ، هرگز ما را ترک نمی کند. زیرا او خدای فرصتهاست  و برای دادن فرصت جدید و حیات جدید  به انسانها به روی زمین آمد .
عیسی مسیح همه را برکت می دهد و برای همه دعا میکند . اگر خود را شکست خورده ندانیم دوباره بلند می شویم ، چون خدا با ماست.

وقتی در مسیح هستیم ، در ترسها و شکستها اول نجات پیدا میکنیم بعد مورد شماتت قرار می گیریم. (او اول دست برآورد او را گرفت ، بعد گفت ای کم ایمان چرا شک کردی؟ متی14)

دستان عیسی مسیح حافظ زندگیتان باشد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر