۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

چرا خدا شیطان را آفرید؟ بخش دوم



نویسنده مقاله: مهران پورپشنگ

کتاب مقدس دلایل خدا را برای خلق شیطان شرح نداده است. با این توصیف، باید به یاد آوریم خداوند از تمام چیزهایی که آفرید، خشنود گردید (پیدایش فصل 1 آیه 31). بنابراین خداوند هیچ چیز را بد و شریرخلق نکرد. خداوند مقدس، نیکو و اخلاق گرا است و نمی تواند پدیدآورنده شرارت باشد.
شیطان در ابتدا فرشته مقدسی بود که با اراده آزادش، شرارت و طغیان علیه خدا را انتخاب کرد. خدا به آدم و حوا در مورد نااطاعتی هشدار داده بود. پس تردیدی نیست که فرشتگان نیز همین هشدار را از خدا دریافت کرده بودند. شیطان و فرشتگان سقوط کرده با آگاهی علیه خدا طغیان نمودند!
اما خدا نیت پلید فرشتگان سقوط کرده را به خیریت تبدیل کرد. او بدی را برای کسانی که به او اعتماد دارند، به نیکی مبدل می سازد. یوسف به برادرانش که گفت:"هر چند شما به من بدی کردید، اما خدا عمل بد شما را برای من به نیکی مبدل نمود و چنان که می بینید، مرا به این مقام (نخست وزیر) رسانیده است" (پیدایش فصل 50 آیه 20).
شیطان از طریق فرعون می خواست قوم اسرائیل را نابود سازد، اما بت پرستان شاهد معجزات خداوند برای رهایی قومش شدند! شیطان وفاداری ایوب به خدا را زیرسوال برد، اما مصیبت ها شخصیت ایوب را خالص تر کرد و خداوند چند برابر او را برکت داد. نااطاعتی آدم باعث شد که عده زیادی گناهکار شوند، اما مسیح باعث شد که خدا بسیاری را "بی گناه" به حساب آورد (رومیان فصل 5 آیات 18- 19).
بنابراین، شیطان می کوشد تا با مشکلات و بحران ها از ما شخصیت بدتر بسازد، در حالی که خدا می خواهد مشکلات و سختی ها منجر به رشد روحانی، بلوغ شخصیت و ظهور معجزات و برکات الهی گردد.
خدا و شیطان درباره ایوب گفتگو کردند. شیطان به خدا گفت که ایوب به این دلیل خدا را متابعت می کند چون برکات مادی زیادی از سوی خدا دریافت کرده است. به عبارت دیگر، ثروت و محافظت خدا باعث پیروی ایوب از خدا شده. گزارش شیطان به خدا نکته ای را آشکار می سازد: بعضی فقط به خاطر برکاتی که از خدا دریافت می کنند، پیرو او هستند. مشکلات این ایمان تقلبی را از بین می برد.
از گفتگوی خدا با شیطان درمی یابیم که خدا کنترل امور را در اختیار دارد و شیطان بدون اجازه خدا هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. خدا که می خواست اتهامات شیطان را باطل کند و ثابت کند که انسان خداترس، تحت هر شرایطی از خدا اطاعت می کند، به شیطان اجازه داد تا ایوب را دچار رنج و مصیبت سازد.
چه زمانی شیطان و فرشتگان خلق شدند؟
کتاب مقدس زمان دقیق و مشخصی را برای آفرینش فرشتگان ذکر نکرده است. آنچه مسلم است آنان قبل از خلق عالم هستی، آفریده شده اند. خدا از ایوب پرسید:"آیا می دانی در میان غریو شادی ستارگان صبح و فرشتگان آسمان، زمین بنیاد نهاده شد؟ (ایوب فصل 38 آیه 6). یکی از دلایلی که خدا فرشتگان را آفرید آن بود تا شاهد عینی خلقت آسمان و زمین باشند.
آیا شیطان و فرشتگان سقوط کرده می توانند توبه کنند؟
شیطان و فرشتگانی که از او پیروی می کنند، نمی توانند توبه کنند. آن ها فقط علیه خدا و قوم او اقدام می کنند. کلام خدا می فرماید که بشر باید از دام شیطان آزاد شود (دوم تیموتاوس فصل 2 آیه 26). خداوند توبه را که بخشی از عملکرد نجات از قلمرو گناه است، فقط به بشر عطا کرده است. مسیح برای نجات بشر قربانی شد و نه نجات فرشتگان سقوط کرده! فرشتگان روح هستند، در حالی که خدا در جسم ظاهر شد تا با ریختن خون خود، آمرزش گناهان را فراهم سازد. روح ها نیازی به ریختن خون ندارند. وقتی راه نجات برای فرشتگان سقوط کرده نباشد، آن ها تا ابد در همان حالت و وضعیت نامطیع و گناه آلود باقی می مانند.
کتاب مقدس پیشگویی کرده که شیطان و فرشتگان سقوط کرده برای ابد به دریاچه آتش افکنده خواهند شد (مکاشفه فصل 20 آیه 10).
بنابراین، فرشتگان سقوط کردن نمی توانند توبه کرده و نجات یابند و تا ابد با خدا زندگی نمایند. آن ها با اراده آزاد و آگانه خدا را ترک کردند. این فرشتگان از قبل می دانستند که اگر نااطاعتی کنند، برای همیشه از ملکوت خدا اخراج خواهند شد. جهنم برای این فرشتگان طغیانگر مهیا و آماده شده است.

مطابق قوانین بین‌المللی تمامی حقوق مربوط به مطالب و محتویات "دفاعیات مسیحی" محفوظ است. درج کامل مقالات "دفاعیات مسیحی" (مهران پورپشنگ) در سایر صفحات فیس بوک و وب‌ سایت‌ها، بدون ذکر منبع و نام نویسنده یا مترجم، اکیداً ممنوع و غیرقانونی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر