۱۳۹۳ خرداد ۲۴, شنبه

كنفرانس سازمان ملل درباره نقض حقوق قومیت ها و اقلیت های دینی ایران


سازمان ملل متحد ، همزمان با بیست و ششمین دوره جلسات شورای حقوق بشر ، روز جمعه ، 13 ژوئن 2014 کنفرانسی به منظور بررسی وضعیت گروهای ملی و مذهبی در ایران یک سال بعد از سر کار آمدن حسن روحانی، در مقر دایمی این سازمان در شهر ژنو برگزار گردید.
این نشست بنا به دعوت سازمان حقوق بشر زاگرس وهمكارى سه سازمان بین المللی عضویت وِیژه سازمان اجتماعی اقتصادی سازمان ملل ECOSOC را دارند به منظور بررسی نقض حقوق گروهای ملی و اقلیت های مذهبی در ایران برگزار شد.

سازمان های یادشده عبارتند از جنبش جهانی مبارزه با راسیسم و نژادپرستی و برای دوستی ملتها MRAP ، و جامعه دفاع از خلقها و مردمان در حال انقراضSMP ، و سازمان ملتهاى بدون نماينده UNPO. 

این کنفرانس به بررسی وضعیت حقوق بشری گروه های ملى در ايران همچون تركهای آذری، بلوچها ، ترکمنها، کردها و عربهاى اهوازى و اقلیتهای مذهبی همچون مسلمانان سنی مذهب، مسیحیان ، دراویش گنابادی، یارسانیان، بهاییان و دیگر اقلیتهای دینی و مذهبی در ایران اختصاص یافته بود.

سخنرانان این کنفرانس با ارائه شواهد و ارقام به وخیمتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی و بی توجهی هر چه بیشتر حکومت ایران نسبت به حقوق و خواسته های اقلیتها دینی و گروههای ملی در ایران اشاره نمودند.

دكتر کریم عبدیان که از طرف کنگره ملیتهای ایران فدرال در این کنفرانس حضور داشت به آنچه که "عمق تبعیضات علیه اقلیتها و به خصوص عرب های اهواز در ایران" نامید اشاره نموده و بیان داشت که با توجه به ثروتمند بودن مناطق عرب نشین ایران، این گروه ملی کمترین بهره ای از استخراج این منابع خود نمی برد و بیشتر ساکنان آن مناطق که اکثرا از عربهای اهوازی می باشند . وی همچنین از آلودگی آب آشامیدنی این مناطق و طرح انتقال آب رودخانه کارون به نواحی مرکزی ایران سخن به میان آورد!

عبديان گفت: امروز بعد از یکسال نه فقط وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود نیافته که بمراتب بد تر نیز شده است. تعداد اعدامها در یکسال گذشته با رقم 687 – بالاترین تعداد تعداد اعدامها در 15 سال گذشته بوده و یک شتاب و تصاعد 20 در صدی داشته است. اعدامهای سیاسی تحت عنوان "محاربه" و "مفسد فی الارض" و " اقدام بر علیه امنیت ملی" در مناطق عرب و بلوچ و کرد نشین بیشترین بوده است. با تصویب ماده 279 قوانین قضائی ( پی نال کود – PENAL CODE)) بوسیله مجلس در سال 2013، عملا حیطه قضات و محکمه های انقلاب را در مورد اتهام "شورش گری" و " محاربه" و " اقدام بر علیه امنیت ملی" وغیره بمراتب توسعه بیشتری یافته است.

عبديان افزود: هیچکدام از وعده های انتخاباتاتی ذکر شده در طرح 10 ماده ای آقای روحانی بنام " طرح اقوام" – که شامل موارد مهم مورد مطالبه اقلیتهای ملی و مذهبی و زبانی در گذشته بوده است- به تحقق نپیوسته است. 

همچنین کمال سیدو، از جامعه ی خلقهای مورد تهدید، گزارش کاملی از آنچه که به نسبت اقلیتها در ایران به مورد اجرا گذاشته می شود به حاضرین ارائه کرده و جهتهای مختلف تبعیضها را مورد بحث قرار داد.

دکتر گلمراد مرادی نیز که از طرف مرکز حقوق بشر زاگرس سخنرانی نمود با ارائه یک بحث اجمالی و آماری در مورد موارد نقض حقوق اقلیتها در ایران، به حضور میادین مین و مینهای متفرقه در مناطق مرزی و قربانیان این مینها که اکثرا مرزنشینان و کاسبکاران مرزی موسوم به کولبرها را قربانی می کنند اشاره کرد.

در طول این کنفرانس سخنرانان دیگری نیز به سخنرانی پرداختند و محور اصلی گفتارها وضعیت اقلیتها و گروههای مللی، اتنیکی و مذهبی در ایران بود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر