۱۳۹۳ خرداد ۱۸, یکشنبه

عید پنطیکاست

پنطیکاست ! این کلمه برای هر مسیحی در هر جا، یادآور منظره پرشکوه قرارگیری زبانه های آتش بر سر مسیحیان اولیه و عطای شگفت انگیز زبانها به عنوان عطای روح القدس می باشد.این اتفاق در باب دوم کتاب اعمال رسولان نوشته شده است.
پنطیکاست یعنی رابطه جدید با خدا،آغازی جدید، زندگی جدید، هدفی جدید،پیامی پیروزمند و اطمینان به حیاتی نو در ملکوت خداوند است.
این کلمه در اصل یک واژه یونانی است که معنای " پنجاه " را میدهد ونام یکی از سه عید بزرگ یهودیان بود ؛  که در زبان عبری این عید " عید هفته ها" نامیده می شد.این عید از فردای آخرین شنبه عید " پسح" آغاز می شد؛ و دراول روزپنجاهمین روز، اولین برداشت از نوبر گندم خود را با بره قربانی به حضورخداوند می آوردند.وبه این شکل درو محصول را جشن می گرفتند.این عید در ماه سوم عبری واقع بود ، یعنی همان ماهی که خداوند عهد خود را بر کوه سینا به موسی عطا فرمود.خداوند به ایشان وعده داده بود که اگرایشان ازدستورات این عهد اطاعت کنند،محصول ایشان را برکت خواهد داد. پس جای تعجب نیست که برای قوم یهود ، عید پنطیکاست ، نماد ومظهر تجدید عهد ایشان با خدا بود.
اما در عهد جدید ، خداوند عیسی که در عید پسح مصلوب شده بود در فردای سبت پسح قیام فرمود.عیسی بعد از قیام ، از درهای بسته عبور نمود و خود را به شاگردان ظاهر فرمود و در مدت چهل روز پس از قیام ، بارها خود را به شاگردانش ظاهر ساخت وتعلیمات خود را به آنان داد و بارها به طرق مختلف به آنان ثابت نمود که زنده است و با آنها درباره ملکوت خدا سخن گفت.او قبل از اینکه به نزد پدر بازگردد به شاگردانش این وعده را داد که آنان با روح القدس تعمید خواهند یافت ، وبعد از آن قدرت این را پیدا خواهند کرد که تا دورترین نقطه دنیا درباره عیسی مسیح شهادت دهند. او به پیروانش دستور داد :" بروید وهمه امتها را شاگرد من سازید." وباز هم به ایشان گفت که پیش از حرکت در اورشلیم بمانند تا روح القدس موعود رابیابند.
 برای کسی که ایمان داشت این شروعی بود برای عید پنطیکاست ! درپنجاهمین روز ؛ چون روز پنطیکاست فرا رسید، روح القدس در وجود مومنین ساکن شد.آنانی که در مسیح عادل شمرده شده بودند در خمیر مایه خود روح القدس را داشتند واین همان وعده ای بودکه خدا به زبان ارمیای نبی فرموده بودکه ((....با خاندان اسرائیل عهد تازه ای خواهم بست؛ نه مثل آن عهدی که با پدران ایشان بستم...شریعت خود را در باطن ایشان خواهم نهادو آن را بر دل ایشان خواهم نوشت ومن خدای ایشان خواهم بودو ایشان قوم من خواهند بود.)) امروزه پنطیکاست برای ما یعنی " تحول در زندگی".
عیسی قربانی گناه و قربانی سلامتی ماست. اگر ایمان داشته باشیم که عیسی برروی صلیب به جای ما مرده و اگر از گناهانمان توبه کنیم ؛ میثاق و عهد جدید خدا شامل حال ما نیز می شود وبه عنوان رابطه جدیدمان روح القدس در وجودمان سکونت می گزیند و ما را وارد جشن شاد و پر شکوه پنطیکاست می کند.روح القدس ما را توانایی می بخشد تا محبت را به جا آوریم؛ محبت به خدا و محبت به انسانها.ما عضو خانواده الهی می گردیم و اجازه می یابیم آزادانه به حضور او داخل شویم .هر چقدر بیشتر تسلیم روح القدس شویم و اجازه دهیم که او وجود مارا کنترل کند؛او بیشتر ما را قدرت می بخشد تا برگناهانمان چیره شویم.ما با دریافت روح القدس ، ماموریت جدیدی نیز پیدا می کنیم و آن اینکه همه را به مسیح دعوت کنیم . بنابراین ؛ هدف عطای روح القدس ؛ اعلام خبر خوش انجیل به انسانهاست.
نقشه خدا در این روز این بود که همه ایمانداران به واسطه روح القدس یک قوم گردند و یک هدف داشته باشند که همانا اعلام معرفت عیسای مسیح به جهان می باشد.به ایشان یک زبان بخشیده شد تا این هدف را تحقق بخشندو آن زبان محبت است.پولس می گوید :"این مسوولیت را به ما سپرده تا پیغام آشتی را به دیگران نیز برسانیم..ما سفیران مسیح هستیم خدا بوسیله ما با شما سخن می گوید."

امروز این است مفهوم وپیام پنطیکاست برای ما!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر