۱۳۹۳ اسفند ۳, یکشنبه

کوه تبدیل هیات یعنی چه؟




نوشته شده توسط : ندا عطایی



عیسی به شاگران خود فرمود:" بعضی شما که الان در اینجا ایستاده اید ، پیش از مرگ ، ملکوت خدا را با تمام شکوهش خواهید دید." شش روز بعد ، عیسی با پطروس، یعقوب و یوحنا به بالای تپه ای رفت . کسی دیگر در آنجا نبود.( مرقس9: 1-2)
این سه شاگرد باید قبل از مرگ عیسی، واقعه مهمی را ببینند تا بتوانند رسالت خود را بعد از عروج او به آسمان نزد خدای پد ربه کمال برسانند و بعد از مرگ و رستاخیز مسیح بعنوان شاهدان واقعه این دیدار را شهادت دهند. زیرا در یهودیت رسم بر این بود که برای هر واقعه اگر سه نفر به درستی آن شهادت می دادند، دیگران قبول میکردند. این واقعه به "کوه تبدیل هیات" معروف گردیده است که شاید در موعظه ها خیلی آنرا بشنویم.تبدیل هیات ، طبیعت واقعی مسیح را بعنوان پسر خدا هویدا ساخت.

"آنگاه الیاس و موسی ظاهر شدند و با عیسی به گفتگو پرداختند. "(مرقس9: 4)
موسی مظهر شریعت و تورات ، و الیاس نماینده انبیا بود. با ظهور آنها عیسی در مقام صاحب شریعت و وعده های انبیا قرارگرفت.این دو نماینده به کنار خالق خود آمدند تا "هیات جلالی " آنها شبیه خدا شود تا درباره مرگ عیسی و کفاره گناهان انسان صحبت کنند.
 " آنگاه صورت عیسی بطرز پرشکوهی شروع به درخشیدن کرد و لباسش درخشان و مثل برف سفید شد ، بطوریکه هیچ کس بر روی زمین نمی تواند لباسی را آنقدرسفید بشوید."(مرقس9: 3)
در اینجا چهره عیسی تغییر می کند و چنان سفید می شود که چنین درخشندگی در زمین بی سابقه بوده است. در اینجا چهره عیسی عوض شده است و شاگردان هاج و واج این لحظه را شاهد هستند ولی آنهمه روح خدا نتوانست افکار انسانی را از آنها دور کند و طبق گفته پطروس که می گوید:"استاد چه خوب می شود اینجا بمانیم . اگر اجازه بفرمایید، سه سایبان بسازیم ، برای هریک ازشما..."و این اقدام و صحبت عجولانه او بود چرا که اگر درست متوجه موقعیت شده بود وعظمت آن دیدار را در ک کرده بود، شب شام آخر سه بار عیسی را انکار نمی کرد.

"پطروس این را گفت تا چیزی گفته باشد؛ چون نمی دانست چه بگوید و همه از ترس می لرزیدند."(مرقس9: 6) این کار پطروس به مانند مردمان امروز هست که از کلام می شنوند ولی مفهموم آن را درک نمی کنند.
اما در همان حال از ابر بالای سرشان ندایی دررسید که "این فرزند عزیزمن است، سخنان او را بشنوید."(مرقس9: 7)
ندای خدا، عیسی را از موسی و الیاس جدا ساخت و او را همان مسیح موعود با قدرت الهی معرفی کرد. خدا ، صدای پطروس را قطع می کند و گوشزد می کند که عیسی در حال صحبت از نقشه خداست گوش کنید. صداهای بسیاری می کوشند به ما بگویند که چگونه زندگی کنیم و خدا را بیابیم . باید یاد بگیریم صداهای اطراف خود را بشناسیم بعضی از این صداها مفید نیستند. ما ابتدا باید به عیسی گوش فرا دهیم و سپس صداها را در سایه مسیحا جستجو کرده و سپس به آن گوش بسپاریم.

"هنگامی که از کوه پایین می آمدند، عیسی به شاگران گفت ، تا پیش از زنده شدنش درباره آنچه دیده اند چیزی به کسی نگویند و ایشان نیز اطاعت کردند."
(مرقس9: 9)

  ما نمی دانیم که عیسی چرا این سه نفر را برای مکاشفه خاص برگزید . شاید به این دلیل که آنها جز نزدیکترین شاگردان عیسی بودند ویا اولین کسانیکه به عیسی ایمان آوردند . به هر حال این سه نفر شاهد خیلی از معجزات عیسی مسیح بودند ولی درک این مساله که عیسی سه روز پس از مرگ رستاخیز خواهد نمود از قدرت درک آنها خارج بود ، زیرا آینده را نمی توانستند ببینند . اما ما امروزه کتاب مقدس را با مکاشفه دقیق خدا در دست داریم که این واقعه را برایمان شرح داده است پس هیچ عذری برای کم ایمانی و بی ایمانی نداریم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر