۱۳۹۴ خرداد ۱۳, چهارشنبه

شما عیسی را که می دانید؟



نوشته شده توسط: ندا عطایی

 این یک حقیقت پذیرفته شده است که عیسی مسیح،حدود دو هزار سال پیش توسط باکره ای در سرزمین اسرائیل به دنیا آمد و تا سی سالگی یک زندگی عادی داشت. بحث واقعی زمانی آغاز می شود که صحبت از هویت مسیح به پیش آید. تقریباً در همه باورهای مذهبی دنیا عیسی به عنوان یک نبی، یک معلم خوب، و یا یک شخص با خصوصیات خداگونه معرفی شده است. ولی کتاب مقدس تعلیم می دهد که عیسی مسیح دارای شخصیتی والاتر از همۀ اینها است عیسی مسیح خداوند زنده و پیام آور محبت است تا ابد الاباد.
کسانی که به خداوندی عیسی مسیح شک دارند بیشتر از افرادی هستند که وجود و ماهیت اورا زیر سوال می برند. آنان می گویند که عیسی هیچگاه خود را خدا نخواند و این ادعا تنها زاییده فکر شاگردان عیسی می باشد.
 اما بهتر است به کلمات خود عیسی در انجیل یوحنا توجه کنیم. من و پدر یک هستیم.(یوحنا10: 30) عکس العمل یهودیان به این گفته عیسی ثابت می کند که آنان نیز به این باور رسیدند که عیسی همان مسیح موعود است در پاسخ به این صحبت عیسی گفتند " ما به خاطر کفری که می کنی می خواهیم تو را بکشیم، نه برای کارهای خوبت، چون تو یک انسانی ولی ادعای خدایی می کنی."(یوحنا10: 33) ، تحت چنین  شرایطی او می بایست یک دیوانه باشد که با علم به اینکه چنین ادعایی چه پیامد دردناکی می تواند برایش به همراه داشته باشد  که همانا مرگ بر صلیب بود،  باز هم ادعای خدایی کند.  
در آیات بعدی هیچگاه عیسی مسیح به آنان نگفت "من خدا نیستم!" پس برداشت یهودیان اشتباه نبوده است. با گفتن "من و پدر یک هستیم" عیسی ادعا کرد که خداست. این ادعا در یوحنا (58:8 )نیز دیده می شود: "عیسی بدیشان گفت: "آمین آمین به شما می گویم که پیش از آنکه ابراهیم پیدا شود من هستم." که یهودیان قصد سنگسار او را کردند. (یوحنا 59:8)
"من هستم،" (یوحنا18: 5) یعنی همان عبارتی که عیسی مسیح در مورد خود بکار گرفت، یکی از نام های خدا در عهد عتیق است (خروج 14:3).
درهیچ قسمتی از کتاب مقدس نوشته نشده است که عیسی پیامبر و فرستاده خداست.  تنها دلیل یهودیان برای کشتن عیسی این بود که آنان او را بخاطر ادعای الوهیت کافر میشمردند. 
یوحنا 1:1 می گوید: " و کلمه خدا بود" و در یوحنا 14:1 می خوانیم: "و کلمه جسم گردید...." این آیات به وضوح تعلیم می دهند که عیسی، خداوند در جسم است.
توما، یکی از شاگردان مسیح، این چنین اعتراف کرد: "ای خداوند من، و ای خدای من" (یوحنا 28:20). وعیسی سعی نکرد کلام او را تصحیح کند. و هنگامی که زن کنعانی برای شفای دخترش او را پسر داوود خطاب کردعیسی جواب او را نداد تا زن متوجه شود که این لقب او در بین قوم اسرائیل است تا اینکه زن او را خداوند خطاب نمود(متی15: 27)   پولس رسول در رسالۀ خود به تیطس( 13:2) عیسی مسیح را این چنین معرفی می کند: " خدا و نجات دهندۀ خود، عیسی مسیح" .
 همچنین پطرس رسول نیز همین حقیقت را اقرار می کند: " خدای ما و عیسی مسیح نجات دهنده " (دوم پطرس 1:1)
عیسی درکل کتاب مقدس به این جملات کوتاه و پرمعنی اشاره می کند که: من نان حیات هستم ،آب حیات هستم ، روح خدا هستم، در هستم ،من زندگی و ابدیت هستم. پس همانطور که می بینیم در واقع عیسی همان "هستم " خروج است.

پیشگوئی های عهد عتیق بر خدا بودن عیسی مسیح شهادت می دهند. اشعیا 700 سال قبل از تولد عیسی این بشارت را داده بود "زیرا که برای ما ولدی زائیده و پسری به ما بخشیده شد، و سلطنت بر دوش او خواهد بود و اسم او عجیب، خدای قدیر، و پدر سرمدی و سرور سلامتی خوانده خواهد شد."(اشعیا9: 6)و (اشعیا25: 9)."
 در عهدعتیق بیش از سیصد پیشگویی و نبوت از آمدن عیسی شده است از اینکه، او کیست، در کجا به دنیا خواهد آمد، چه خواهد کرد، چگونه خواهد مرد و در نهایت قیام او چه تاثیری بر زندگی آیندگان خواهد گذاشت.
اولین تاثیر او بر جهان وجود مسیحیانی است که با باور خداوندی عیسی زندگی های هدفمند بدست آورده اند.
در تمام عالم هستی و کل تاریخ کسی را نمی توانید پیدا کنید که با عیسی مسیح قابل مقایسه باشد. در کتابهایی که درباره عیسی نوشته شده هیچ نکته منفی از اوبه چشم نمی خورد.حتی در کشورهایی که با مسیحیت مشکل دارند  و مسیحیان را آزار و اذیت می کنند هیچ ایرادی نمی توانند از شخص عیسی بگیرند.
حال سوال اینجاست که شما عیسی را که می دانید؟ معلم،  یا رسولی آگاه به امور زمان و یا خداوندی که در برهه ای از زمان برای شناساندن عظمت خود و بخشش گناهانِ انسان به روی زمین آمد، لباس جسم پوشید،بین انسانها زندگی کرد، درد و رنج آنها را درک کرد،  به صلیب کشیده شد، مرد و در نهایت روز سوم از مردگان قیام کرد و هم اکنون نزد خدای پدر درصدد بازگشت مجدد و داوری این جهان است؟
اگر عیسی مسیح چیزی بیش از یک انسان نبود؛ چگونه می تواند چنین تعالیم والایی از زبانش جاری شود عیسی در( مرقس8: 27-30) از شاگردانش پرسید شما مرا که می دانید؟ آیا امروز عیسی از داشتن چنین ایماندارانی احساس رضایت می کند؟ اگر او را بدرستی شناخته باشیم این سوال جواب واضح و روشنی دارد. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر