۱۳۹۴ خرداد ۲۲, جمعه

باز هم حرف های اقلیت ها ی ایران ناگفته ماند ! /به نقل از محبت نیوز

باز هم حرف های اقلیت ها ی ایران ناگفته ماند ! /به نقل از محبت نیوز

در یک جمعبندی می توان اظهار داشت باز هم مقامات ایران موفق شدند با پیش بردن موضوع و مسئله توافق هسته ای از گفتگو و احقاق حقوق اقلیت ها در ایران ممانعت به عمل آورند.
– مهرداد مقدسی
« محبت نیوز »   _  بنابر یک موافقت جهانی، در مذاکرات ایران و پارلمان اروپا، نمایندگان هر دو طرف ایران و اروپا بر سر یک میز به رایزنی و بررسی مسایل و مشکلات اصلی مطرح شده کنونی در ایران پرداختند.
این گردهم آیی روز شنبه گذشته در هتل اسپیناس و به ریاست کاظم جلالی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اتحادیه اروپا، برگزار شد و مطابق معمول از حضور اصحاب رسانه در این جلسه جلوگیری به عمل آمد.
این جلسه که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید در حالی به پایان رسید که هیچ اخباری از چگونگی مسایل مطرح شده در آن به رسانه ها گزارش نشده است.
این در حالی است که برخی از شرکت کنندگان این گردهم آیی از جمله ماریچه اسخاکه، نماینده هلندی پارلمان اروپا و عضو ائتلاف احزاب لیبرال از مدافعان سرسخت حقوق بشر می باشد که هیچ گاه از مواضع خود در حمایت از اهداف بشردوستانه و احقاق حقوق اقلیت ها و ستم دیدگان کوتاه نیامده است. او پیشتر نیز در قالب هیات پارلمانی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده است و بی پروا خواستار انزوای جمهوری اسلامی با اجرای تحریم ها در راستای سر وسامان دادن به وضعیت حقوق بشر در ایران است.
رسانه های خارج از ایران بارها و بارها از انتقادهای “اسخاکه” در مورد وضعیت نامطلوب حقوق بشر در ایران و موضع گیریهای انسان دوستانه او گزارش داده و دغدغه های او را در این مورد به رشته تحریر درآورده اند. اما اینبار این فعال حقوق بشری از پاسخ دادن به سوالات خبرنگارانی که از چگونگی مباحث مطرح شده در جلسه جویا شده بودند امتناع کرد.
بنابر گزارش رسانه های خبری ایران “کاظمی ریاست جلسه ” در برگزاری جلسه پارلمانی ایران و اروپا ترتیب و ترکیب افراد شرکت کننده را به نحوی آراسته بود که در ظاهر تمام نمایندگان اقلیت های ایران در آن حضور فعال داشته و تمامی مسایل و مشکلات خودرا در باره وضعیت خود با هیات های اروپایی مطرح کنند اما در واقع این نمایندگان به سبب اهمیت پیشبرد مذاکرات هسته ای هیچ فرصتی برای این کار نیافته اند.
نمایندگان این اقلیت ها که از جمله یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی، عابد فتاحی رییس فراکسیون اهل سنت، روبرت بیگلریان نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان، غلامرضا تاجگردون نماینده اصلاح‌طلب، و دو نفر از نمایندگان زن در ایران هستند همه از اقلیت‌های دینی – مذهبی، فکری و جنسی بوده که در این گردهم آیی حضور داشتند اما در واقع هیچ شانس و یا فرصتی برای ابراز نظرات خود نداشته اند.
بنا بر گفته نمایندگان ایران به خبرنگاران از جمله بیگلری در روز بعداز برگزاری جلسه، این نشست در حواشی برنامه هسته ای و مشکلات منطقه در جا زده است بیگلری گفت: ” به نظر می‌رسد فعلن این مهم‌ترین دغدغه اروپاست و چیزی مهم‌تر از این نیست”.
این در حالی است که به هنگام سفر هیات اروپایی به ایران پایگاه اینترنتی ” یورو رپورتر” اعلام کرده است که هیات پارلمانی اروپایی علاوه‌بر دیدار با مقامات دولت ایران و مجلس ملاقات با نمایندگان جامعه مدنی را نیز در دستور کار دارند.
نمایندگان حاضر در جلسه از جمله فتاحی و بیگلریان بر عمده بودن مساله هسته ای و امکان رای زنی نمایندگان اقلیت ها با نمایندگان اروپایی خبر می دهند اما چینش زیرکانه نمایندگان در جلسه مزبور نشانه در حاشیه ماندن حقوق بسیاری شهروندان ایران است که به سبب در اقلیت بودن از احقاق حقوق اولیه و انسانی خود محروم مانده اند.
بنا بر گزارش مزبور پس ازاینکه خانم ماریچه اسخاکه نماینده هلند گفت:” من بسیار نسبت به مساله حقوق بشر رک هستم و خواستار باز شدن باب گفت‌وگوهای بیشتر درباره این مساله هستم”. در پاسخ هیات ایرانی گفته اند که دیدگاه و نظرات موجود در رسانه های خارجی با آنچه در ایران جاری است بسیار متفاوت است.
فتاحی در پاسخ به این نماینده اروپا، اعلام کرد:” اتفاقن ما نیز خواستار گفت‌وگو درباره این مساله هستیم، چراکه معتقدیم اطلاعات شما درباره حقوق بشر در ایران دقیق نیست”. اما هیچ نشانه ای از عنوان شدن خواسته های خانم اسخاکه در جلسه مزبور دیده نمی شود. بنابراین گزارش می توان اظهار داشت باز هم مقامات ایران موفق شدند با پیش بردن موضوع توافق هسته ای از احقاق حقوق اقلیت ها در ایران ممانعت به عمل آورند.
در راستای همین مساله نمایندگان ایران به رسانه ها عنوان کردند که :” برای آنها تقریبن مسجل شده است که وضعیت حقوق بشر در ایران آنقدرها هم بد نیست. “
این در حالی است که بسیاری از شهروندان ایرانی به سبب اعتقادات و دیدگاه مدنی و آرمانی متفاوت خود با اسلام و قانون و قانونگذاران جمهوری اسلامی، به صرف اینکه در اقلیت می باشند تحت فشار و آزار وصف ناشدنی از کمترین امکانات شهروندی چون حق انتخاب آیین و مذهب و یا حتی تحصیل و … محروم بوده و یادر زندان به سر می برند.
مجلس اروپا یا پارلمان اروپا یک نهاد رسمی قانونگذاری در اروپا است. پارلمان اروپا بطور مشترک با شورای اتحادیه اروپایی به قانونگذاری و اتخاذ تصمیمات در اتحادیه اروپا می‌پردازد و به علت آنکه نمایندگان آن به طور مستقیم از سوی شهروندان اروپایی انتخاب می‌شوند، سمبل دموکراسی در اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.
هشتمین دوره این پارلمان از ماه جولای سال ۲۰۱۴ آغاز شده و تا ماه جولای سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت. در این دوره ۷۵۱ کرسی این پارلمان بین ۲۸ کشور عضو تقسیم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر